A digitális kor délelőttjén

A címválasztás nem véletlen, csupán szokatlan. Az új digitális korszak elkezdődött, éppen zajlik körülöttünk, ha el fogadjuk, ha nem. A hajnalon tehát túl vagyunk, de még a reggelen is. Igazából a szakképzésnek kellett volna ébreszteni mindenkit, ehelyett ő még mindig kényelmesen az ágyban heverészik. Kérdés, hogy ebédre odaér-e?

Digitális korban élünk. Számos dolog a környezetünkben átalakult. Ha belegondolunk abba például, hogy 10 évvel ezelőtt mire volt képes egy csúcstelefon és mire képes ma, akkor látjuk, hogy mennyit fejlődött a világ körülöttünk. Annak idején nagy dolog volt, ha valakinek volt GPS-e, ma pedig teljesen természetes, hogy a telefonunk tudja. De nem csak a telefonok fejlődtek, fejlődött a világ minden szegmense, fejlődött az ipar és most áll csak igazán nagy robbanás előtt. Az oktatásnak, ezen belül a szakképzésnek pedig éllovasnak kellene lennie a fejlődésben, hiszen ma ültek be az iskolapadba azok, akik három-öt év múlva azokat a technológiákat kell üzemeltessék, amik ma még nem ismertek. Készen áll erre a szakképzés?Valahol az alapgondolatoknál kellene kezdeni és ezalatt az oktatás összes szereplőjét értem. El kéne szakadni attól a felfogástól, ami ma uralja ezt a területet, de már 1975-ben is elavult volt. Egy szakmával nem lehet ma már nyugdíjba menni és azt is el kell fogadni, hogy akik ma iskolapadban ülnek újabb és újabb ismereteket kell majd elsajátítania, sok esetben nem szervezett keretek között, hanem önállóan. A fő feladat tehát a tanulás módszertani készségek fejlesztése és a kreativitás kifejlesztése. Ezek azok a kompetenciák, amelyek különös hangsúlyt kapnak majd az ipari környezet átrendeződésével.

A „gépek ugyanis nem veszik el a munkát”, nem lehet nélkülözni az emberi tevékenységet a folyamatokból. Az kétségtelen, hogy fognak megszűnni munkakörök, de ugyanakkor létre fognak jönni újabbak, amelyek nagyobb kreativitást, rugalmasságot és mobilitást fognak igényelni.

Az irány tehát világosan látható, a kérdés az, hogy a szakképzés ennek a folyamatnak az egyik vezérlő, domináló eleme lesz, vagy a farvízen próbál majd felszínen maradni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük